on the road 13 juni 2015

18 juni 2015 - Dutch John Airport, Verenigde Staten

On the road  zondag 13- 14- 15- 16 juni 2015

Zaterdag reden wij weg van onze mooie plaatsen aan het meer. Na een bezoek aan de Flaming Gorge Dam rijden wij hoog boven het meer, 50 miles zonder een enkele voorziening. Prachtig uitzichten over dit gigantische meer. Aan de noordzijde rijden wij Green River binnen. De plaats doet groen en iets ydillisch denken. Niet dus. Hier aan de Interstate 80 liggen mijlen ver alle voorzieningen voor de hele regio. Wij belanden dus van het groen in een woud van uithangborden, van Wendy’s, Burger King, Mac Donalds, tankstations, hotels, garages, bedrijven voor landbouwvoertuigen etc. Hier tussenin is de KOA-camping.  KOA is een organisatie die een netwerk van campings hebben met heel veel voorzieningen. Het terrein is een grote grindvlakte en uitzicht  hebben wij op olieopslagtanks. Erger kun je het niet hebben. Het moet maar voor 1 nacht.  Maar, wij kunnen internetten en draaien twee wasjes. Nu kunnen wij morgen weer een paar dagen de vrije natuur in.

Zondag.

Vandaag een afstand van ca 185 mijlen. Wij rijden vandaag van de Interstate door een grote witte vlek op de kaart naar een groen gebied. De witte vlek is een onafzienbare prairie ( Sublette) van golvend land met lage sagebrush-struiken. Woont hier dan niemand? Nee, zover ons oog reikt rijden wij een uur lang door dit landschap. Steeds zien wij kleine groepjes antilopen. Prachtige rankte dieren. Hier en daar lopen ook een paar koeien.   Halverwege gaat het land over in grasland en zien wij boerderijen. “Huisje op de prairie”.

Vandaag gaan Ien en ik voor het eerst rijden en na tien minuutjes weten wij weer hoe het voelt om met zo’n verhuisbak van meer dan 8 meter op de weg te zitten. Voordeel is dat automobilisten zich uiterst correct gedragen. Wanneer de enkelbaansweg dubbel wordt, duurt het vaak nog een paar minuten voordat je gepasseerd wordt. Het lijkt wel of niemand echt haast heeft. Ons reisdoel is Jackson, de meest zuidelijke plaats van Grand Teton National Park. Na een aantal mijlen over een weg die steeds de Hobard river kruist ( aan water is hier echt geen gebrek) komen wij in Jackson. Hier belanden wij in de toeristische drukte van groot- groot Valkenburg. Toch maar even een foto gemaakt onder een van de vele bogen van geweien die dit stadje rijk is. Winkels, parken, pleinen alles is erg goed verzorgd in Jackson. Wij snuffelen hier even rond en gaan naar het info-centrum, waar wij met alle geduld en aandacht geholpen worden. Wij krijgen meer informatie mee over dit gebied, dan wij in een week kunnen bezoeken.  Een grote campground hier vlakbij, ligt 15 mijlen verderop. Wij gaan de drukte uit en vinden deze oase van groen en rust. Prachtige plek in het park aan de rivier de Ventre.

Er is geen wifi. Lekker rustig. Hier en daar zet iemand zijn generator aan. Wij maken meestal niet zoveel lawaai. De boiler gaat aan en wij koken op gas. ( niet in de oven) Daarna een heerlijke douche in onze eigen camper. Deze wagens zijn heel goed uitgerust, zodat het ons  hier zonder externe voorzieningen aan niets ontbreekt.

Maandag

Jenny Lake is een van de kleinere meren in dit gebied. Wij steken het water over met een veerbootje. Wij lopen met vele anderen naar de Hidden Falls. Teton is een erg druk bezocht gebied. Wij zijn hier dan ook niet alleen. Op ieder aardig uitkijkpunt keert het merendeel van de wandelaars de rug naar het uitzicht om door familie of de selfie op stok op de foto te gaan. Dat worden dus foto’s van herinneringen van iets wat ze niet gezien hebben. Het is uiterst irritant.

De rust in het bos van campground Gros Ventre maakt veel goed.

Dinsdag

Vandaag een kleine afstand, ( ca 40 miles) wij besluiten ieder apart onze route naar de volgende  camping te maken. Vroeg op en om 7 uur op pad. Prachtig weer. Via een klein weggetje naar de Snake River. Overal bloeiende lupinevelden. Het ruikt heerlijk.Wij hopen een moose te zien. Nee hoor. Wij wandelen langs de rivier. Prachtig uitzicht op de berg, deGrote Teton. Rust groen, overal water. Beverdammen, prachtige zwanen. Kraanvogels naast een kudde koeien. Wij zijn op ons hoede. Hier kunnen beren zitten.  De begroeing is redelijk open, dus wagen wij het erop.  Geen beren, geen moose. In het struikgewas lopen twee bisons. Die zijn redelijk dichtbij en gaan dus op de kiek.  Verderop zien we op enige afstand een grote kudde bisons.

Bivak opgeslagen op een heel grote camping. Rustig in het bos. Wij gaan met de auto naar de kampwinkel en het wifi-punt. Anders kan ik mijn verhaal niet verzenden.

1. Eelko:
    18 juni 2015
    Die selfies toch ook, tja, je moet natuurlijk wel zelf in beeld zijn
    Heerlijk die weidsheid en pracht natuur, dan is zo'n Green River ervaring nog goed te verteren, denk ik. Veel plezier
  2. Ineke:
    18 juni 2015
    Mooie verhalen en prachtige foto's. Blijf ons svp verrassen...
  3. Nelly:
    19 juni 2015