Yellowstone

19 juni 2015 - Dutch John Airport, Verenigde Staten

Yellowstone

woensdag 17 juni 2015

Vandaag rijden wij van Teton naar Yellowstone National Park.

Yellowstone is vele malen groter en het oudste Nationale park van Amerika. Hier zijn 12 campings met honderden kampeerplaatsen.   De bebouwing rond Old Faithful ( de hoogste meest frequent spuitende geyser) is uitgegroeid tot een enorme complex. Hotels, restaurants, dokterspost, groot educatiefcentrum.  Vanuit de informatiehal kunnen wij de grijswitte heuvel van de geyser al zien liggen. Wij hebben geluk over een half uurtje begint de geyser te spuiten.  In een halve cirkel zitten honderden mensen te wachten op de warmwater fontuin.  Huizen hoge waterstralen en stoomsluiers. Het schouwspel duurt maar een paar minuten.

Wij hebben inmiddels bij de info begrepen dat er bijna geen kampeerplaatsen meer in het park zijn.  Het is buitengewoon druk voor de tijd van het jaar. Dus op weg en op zoek. Wij zien een grote kudde bisons in een wat lager gelegen wei. Donkerbruine kolossen die hun wintervacht nog aan het verliezen zijn. De kalveren zien er nog onschuldig uit in hun lichtbeige vacht. Een stier heeft zich afgezonderd en loopt naast onze auto op het parkeerterrein. Bij Norris ( de enige mogelijkheid voor ons binnen het park) krijgen wij te horen dat alle campings vol zijn. Wij zijn stomverbaasd. Wij wilden van tevoren geen plaatsen reserveren om ons niet op die dagen vast te leggen. Nu moeten wij noodgedwongen buiten het park een plek zoeken. Wij rijden naar het plaatsje West-Yellowstone. ( ca 14 mijlen) net buiten het park en vinden tot ons grote geluk een aardige kamping. Mooie plekken onder hoge bomen. Aan de rand van dit typisch amerikaanse plattelands stadje. Het is inmiddels 15.30u als wij weer op pad gaan.  Dus weer die 14 mijlen en dan doen wij een aantal Geyservelden. Van te voren staan wij nog een tijdje in de file vanwege de bisonstier die nu zonodig midden op de weg moet lopen.

De geyservelden zijn prachtig. De poelen doen mij denken aan Japanse aardewerk kommen met heel dik doorzichtig glazuur.   Stralend turquois, emeraldgroen, citroengeel, oker, en wit silicium.

Overal borrelt en spuit het hete water omhoog. Wij lopen over plankiers tussen de poelen door. Kale witte vlaktes als maanlandschappen. Weiden met alle variaties groen. Van heel ver kun je de stoomwolken al zien. De poelen varieren van een borrelent plasje tot een poel met een doorsnede van 60 meter. Het water is zo helder en wij kijken in onmetelijke diepten. Een klein stukje van het binnenste van de aarde. Dit is voor ons een heel nieuwe ervaring. Wij genieten. Het wordt een latertje. Terug in het dorp een pizza gekocht, die de mannen erg bruin bakken. Ondanks de extra afstanden die wij nu af moeten leggen was het een fantastische dag.

1. Marjo:
    19 juni 2015
    leuk te lezen dat jullie weer zo'n avontuurlijke en mooie reis maken. en de hoffotograaf is ook mee. wat zullen dat mooie beelden worden van al die kleurrijke omgevingen en ontmoete dieren. het verhaal van willy en de beelden van ien. ik teken ervoor. lieve groet marjo
  2. Ineke:
    19 juni 2015
    Het is een wonder: jullie zo ver weg maar door verhalen en foto's zo dichtbij
  3. Nelly:
    19 juni 2015
    Ik stuur hierbij mijn ogen, zodat ik het ook allemaal kan zien. Maak maar mooie foto's voor straks.
    Veel plezier en laat je niet opvreten door een beer.
    Nelly
  4. Dymph:
    19 juni 2015
    Ik hou de kaart erbij en volg de route. Kan ik vast ideeën opdoen voor onze trip volgend jaar !! Fijn dat jullie zo genieten. Ook weer van de prachtige sterrenhemels?