on the road 2

29 mei 2015 - Brooklyn Bridge, New York, Verenigde Staten

On the road 2       28 mei 2015

Vlieg er eens uit.

Dat klinkt licht en onbezorgd. Onbezorgd dat wel, maar licht niet echt. Er gelden twee regels voor wie op reis gaat.  1 Alles wat je thuis laat is meegenomen.  2 Beter mee verlegen dan om verlegen. Wij mogen ieder 20 kg meenemen en daar komen wij aardig bij in de buurt. Twee grote stuks bagage en ieder een rugzakje. Regel 2 is dus aardig van toepassing.

Als wij na een gezamenlijk “bakkie” op de luchthaven afscheid genomen hebben van Ien en Emile dan nemen wij de airtrein naar Newark Liberty-airportstation. Daarna de trein naar Pennstation Manhattan ( enorm station waar Hoogcatharijnen in Utrecht bij in het niet valt). Hier lopen wij twee blokken en dan de F-train tot vlakbij het huis van Remko in Brooklyn.

Dit gedeelte van de reis was een ideetje van man (Henk)  maar dit doen wij dus niet meer. Veel te spartaans. Volgende keer gaan wij van deur tot deur met een taxi. Comfort mag ook wat kosten.

Ondertussen hadden wij al aardig kennis gemaakt met taferelen uit de grote stad.

In de trein naar de stad zit tegenover ons een onverzorgde vrouw van iets meer dan middelbare leeftijd. Zij draagt een openhangende bloes en daaronder een stukje textiel  die haar blote borsten schier bedekt. Bij iedere beweging wokkelt haar mollige voorkant onbevangen heen en weer.

De vrouw zingt zachtjes een liedje en scharrelt in een aantal plastic zakken. Dan komt er een heupfles rum tevoorschijn die zij voor de helft leeg klokt. Uit de plastic zak lekt vocht. Water, rum of iets anders. Er verschijnt een plasje op de grond Als de trein stopt verzamelt zij op haar gemakje haar plasticzakken en pakt nog een reiskoffer uit het rek. Voor zij uitstapt dept zij met een grote prop papier de plas op de vloer op.

In Pennstation zoeken wij even naar de juiste uitgang. Henk vraagt een mevrouw naar de 34ste straat. Zij is bijzonder vriendelijk en wil ons begeleiden. Kom maar, kom maar.  Op straat bedanken wij haar vriendelijk. Daarnaast wil zij graag   20,— dollar van ons innen. Na ons duidelijke nee is zij als sneeuw voor de zon verdwenen.

Lekker bijgepraat met Remko en Bobi en zwalkend van inspanningen en de slaap het toch nog volgehouden tot 21.00u ( dit zou dus 3 uur ’s-nachts nederlandse tijd zijn)

Wij zaten vanmorgen in de theaterzaal van Bijou’s school. Zij deed mee aan een dansvoorstelling. Bijou vond het leuk dat wij naar haar kwamen kijken. En wij zaten daar met nog een aantal ouders en grootouders trots te wezen.

Daarna een boodschap gedaan bij AAA de amerikaanse ANWB. Wegenkaarten gehaald van alle staten waar wij over een paar dagen doorreizen. Het is behoorlijk warm ( ca 30 gr).

De rest van de middag in het nieuwe Whitney-museum doorgebracht. Amerikaanse kunst van de hele 20e eeuw. Mooie expositie. Prachtig nieuw gebouw van Renzo Piano ligt aan Ganzevoort ( klinkt nog lekker nederlands) dit is een gebied vlak aan de Hudson waar vroeger de vleesaanvoer en distributie gevestigd was. Toen wij hier 12 jaar geleden kwamen was de wijk nog grotendeels in verval. De pakhuizen en de laadstations aan de keienbestrating was zo het ligubere decor voor een thriller.

De keienbestrating is er nog steeds . Nu zijn er in deze wijk galeries, en hippe winkels en restaurants gevestigd. Eetzaken met terrassen waar je met een bordje rucolasalade met twee kwarteleitjes uren blijft zitten om, ja om gezien te worden.

In het spitsuur terug getreind in een bom-bomvolle trein met allemaal nette mensen.

1. Rini Delcour:
    Mooi verhaal.
    Jullie vakantie is goed begonnen, hou dat vast!

Wokkelende borsten, leuk gevonden.
    Ik vond: 1-spiraalvormig zoutje.
    2-elastiek met krullende stoffend om haar mee in een staartje te binden.
    Als omschrijving van wokkel.

In onze grote stad worden volgende week de Hoekse Feesten gehouden. Wij zijn nu in het bezit van een zwart (slaap)Tshirt met de tekst: Van wie ben jie d'r een ée? jajuustja....

Verder liggen er her en der stapeltjes spullen die mee gaan op vakantie. In onze Scénic geldt geen kilolimiet.

Ik ga vandaag lezen in: "Het eigen lot" van Kenzaburo Oë. Misschien in de tuin, maar het waait nogal.....en je moet toch een beetje op je eigen lot passen nietwaar?

Goede voortzetting van jullie reis!
    Liefs van Kees en Rini uit Hoek.
  2. Remerie:
    29 mei 2015
    Pennstation is inderdaad groot en er is altijd van alles te doen.
    Wij hebben daar ook even moeten vragen welke uitgang we het beste konden nemen maar een vriendelijke jongeman was ons behulpzaam. Ik was ook te krenterig om een taxi te nemen en ons hotel lag in de buurt van het Empire State Building zodat we nog een flink stuk met onze koffers gezeuld hebben. Doen we ook nooit meer! We hadden dinsdag o.l.v. Ineke een prachtige fietstocht door natuur, over autovrije wegen,zelfs nummers, waar we nog niet eerder geweest zijn en heerlijk fietsweer; 7 deelnemers. Geniet, Caroline
  3. Jeanne:
    Lieve zus en Henk,
    Het ismaar goed dat ik thuis ben! Wordt geteisterd door een gemene bronchitis . Gelukkig is Anneke Barendregt gekomen en zorgt voor ons. Wij zijn er blij en dankbaar voor. Het weer is ook pet, storm en regen. Dus ons bed is momenteel de beste plek. Hoop de volgende keer vrolijkere dingen te kunnen melden . Geniet van ieder moment en doe
    Remco,BoBi enBijou onze hartelijke groeten. Nelly is ook ziek.
    Bob en Jeanne